maanantai 30. maaliskuuta 2015

Sota henkivalloissa!

Pässi ja Pukki

Noin vuosi sitten, kun olin Amerikassa Raamattukoulussa Jumala alkoi puhua minulle Pässistä ja Pukista, en ymmärtänyt mitä Herra halusi minulle ilmoittaa, en ole aivan varma vieläkään, mutta ymmärrän asian jotakuinkin seuraavasti. Aloitan Raamatusta Danielin kirjasta, josta asiaa alettuani tutkimaan löysin Danielin näyn pässistä ja pukista. Raamattukoulun kiireissä asia jäi hieman sivuun muutaman muun asian kanssa, sillä haluan tehdä sen mitä olen aloittanut kunnolla ja loppuun. Myöskään minulla ei ollut ymmärrystä enempää ja en sitä lisää silloin löytänyt niin asia oli hieman turhauttava, vaikkakin mielenkiintoinen ja inspiroiva.

Torstaina 19.2.2015 asia pompahti eteeni uudestaan, kun malesialainen ystäväni päivitti facebookissa statuksensa kiinalaisesta pässin tai pukin vuodesta, lisään tähän vielä, että kiinalainen kalenteri sanoo tuon päivän kohdalla ”sarvi”, sitä en ole tutkinut sen enempää, mutta kaikki nämä Raamatun sanan valossa ovat hyvin mielenkiintoinen yhdistelmä. Asiaa alettuani tarkemmin katsomaan ymmärsin, että juuri tuona iltana oli kiinalainen uuden vuoden aatto. Ajattelin, että tämä ei voi olla sattumaa, mitä Herra haluat sanoa? Palasin välittömästi vuoden takaisiin muistiinpanoihini ja aloin tutkimaan Danielin kirjan kahdeksatta lukua ja raamatun karttoja asian tiimoilta.


Daniel

Kuningas Belsassarin kolmantena hallitusvuotena näin minä, Daniel, näyn, senjälkeen kuin minulla jo ennen oli ollut näky. Kun minä näyssä katselin, havaitsin minä olevani Suusanin linnassa, Eelamin maakunnassa; ja kun minä näyssä katselin, olin minä Uulai-joen rannalla. Minä nostin silmäni ja katsoin. Ja katso, oinas seisoi päin jokea, ja sillä oli kaksi sarvea; ja sarvet olivat korkeat, ja toinen oli toista korkeampi; ja korkeampi puhkesi esiin myöhemmin. Minä näin oinaan puskevan länteen, pohjoiseen ja etelään päin, eikä yksikään eläin kestänyt sen edessä, eikä kukaan voinut pelastaa sen vallasta. Se teki, mitä tahtoi; ja se tuli suureksi. Sitten minä tarkkasin, ja katso: tuli kauris päivän laskun puolelta, kulki koko maan ylitse eikä maata koskettanut; ja kauriilla oli keskellä otsaa uhkea sarvi. Ja se tuli aivan sen kaksisarvisen oinaan luokse, jonka minä olin nähnyt seisovan päin jokea, ja karkasi sen kimppuun vihansa väessä. Ja minä näin sen käyvän kiinni oinaaseen ja kiukuissaan puskevan oinasta ja murskaavan sen molemmat sarvet. Eikä oinaalla ollut voimaa kestää sen edessä, vaan kauris heitti sen maahan ja tallasi sitä; eikä ollut ketään, joka olisi voinut pelastaa oinaan sen vallasta. Ja kauris tuli ylen suureksi; mutta kun se oli väkevimmillään, särkyi suuri sarvi, ja sen sijalle kasvoi neljä uhkeata sarvea, taivaan neljää tuulta kohti. Ja yhdestä niistä puhkesi esiin sarvi, alussa vähäpätöinen. Se kasvoi suuresti etelään päin ja itään päin ja Ihanaan maahan päin. Ja se kasvoi taivaan sotajoukkoon asti ja pudotti maahan osan siitä sotajoukosta ja tähdistä ja tallasi niitä. Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan, ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin. Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle. Se sarvi heitti totuuden maahan, ja mitä se teki, siinä se menestyi. Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan, ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui: "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?" Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".

Näky selitetään

Kun minä, Daniel, olin nähnyt tämän näyn ja koetin sitä ymmärtää, niin katso, minun edessäni seisoi miehen muotoinen olento. Ja minä kuulin ihmisen äänen Uulain keskeltä, ja se huusi ja sanoi: "Gabriel, selitä tälle se näky!" Silloin hän tuli aivan lähelle sitä paikkaa, jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa minut valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni. Ja hän sanoi minulle: "Tarkkaa, ihmislapsi, sillä näky tarkoittaa lopun aikaa". Ja kun hän puhui minulle, olin minä horroksissa, kasvot maata vasten; mutta hän tarttui minuun ja nosti minut seisomaan. Sitten hän sanoi: "Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa. Kaksisarvinen oinas (Raamattu Kansalle ja engl. NKJV - pässi), jonka sinä näit, on: Meedian ja Persian kuninkaat. Ja kauris (Raamattu Kansalle ja engl. NKJV - pukki) on Jaavanin kuningas, ja suuri sarvi, joka sillä oli keskellä otsaa, on ensimmäinen kuningas. Ja että se särkyi ja neljä nousi sen sijalle, se on: neljä valtakuntaa nousee siitä kansasta, ei kuitenkaan niin väkevää kuin hän. Ja heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava. Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle. Ja hänen oveluutensa tähden onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo suuria sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten ruhtinastakin vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan. Ja näky illoista ja aamuista, josta oli puhe, on tosi. Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa." Ja minä, Daniel, olin raukea ja sairastin jonkin aikaa. Sitten minä nousin ja toimitin palvelusta kuninkaan tykönä; ja minä olin hämmästyksissäni näyn tähden enkä sitä ymmärtänyt. (Daniel 8:1-27)

Näky on ollut lukittuna tähän päivään asti ja osittain on vieläkin, mutta nyt saamme seurata Jumalan toteuttavan Sanaansa maan päällä. Monella tapaa toki olemme saaneet tähänkin asti, mutta nyt on tämän lopunajan profetian toteutumisen paikka ihmiskunnan historiassa. Kaikista ihanin tapa seurata Jumalan toteuttavan sanaansa tänä päivänä on nähdä ihmisten löytävän Kristuksen todellisuuden ja tekevän parannuksen uskomalla Häneen ja Hänen sanaansa, alkaen toteuttaa sitä elämässään Pyhän Hengen avustuksella ja voimalla.

Nyt kuitenkin keskityn tähän yksittäiseen näkyyn ja siihen mitä Herra on minulle näyttänyt ja avannut asian tiimoilta, toivottavasti saat siitä rohkaisua ja ymmärrystä, mutta ennen kaikkea toivon ja rukoilen, että uskosi vahvistuu Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja kiinnittyy yhä voimakkaammin Häneen.

Ensin ajattelin, että en halua tästä kirjoittaa, koska en halua ottaa poliittista kantaa asioihin, mutta rukouksessa ja sanaa tutkien ymmärsin, että kyse ei ole poliittisesta viestistä, vaan hengellisestä. Kyse ei ole poliittisesta kannanotosta vaan hengellisestä Raamatun ilmoituksesta ja hengellisestä sodasta, joka on niiden nähtävillä, kellä on kyky nähdä ja kuulla hengellisiä asioita. Jumala haluaa, että kaikki näkisivät ja kuulisivat Jumalan Pojan äänen, sillä Raamattu ilmoittaa selvästi Johanneksen evankeliumissa:

lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. (Joh.10:4)

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. (Joh.3:16-18)

Tämän asian näkemisessä tosin ei ole kyse Jeesuksen seuraamisesta, vaan Jumalan ilmoituksen toteenkäymisestä ja sitä kautta Jumalan todellisuuden ilmentymisestä ihmiskunnalle. Joku voi siis löytää totuuden Raamatun sanasta tämän takia ja sitä kautta saada pelastuksen Jeesuksen Kristuksen tähden.

Sanaselityksiä, jotta pääsemme Danielin näyn ytimeen ajassamme.

Jaavan = Kreikka
Uulai = joki lähellä Suusaa
Suusa = Sush niminen kaupunki nykyisessä Iranissa
Pässi, 1 sarvi = Al Qaida?
2 sarvi = Isis?
Pukki = Jaavanin kuningas
Suuri sarvi pukin otsassa = ensimmäinen kuningas

Pelkästään näiden sanojen korvaaminen lukiessa Danielin kirjaa antaa mielenkiintoisen ja ehkä paikkaansapitävän ymmärryksen asioiden kulusta nykyajassamme. Suurin kysymys kuitenkin on, että mitä meidän tulisi tästä ymmärtää? Lähtökohtaisesti sanoisin, että kysymys on sodasta henkivalloissa, kuten saamme ymmärryksen jakeista 23-26, kyse ei  siis ole tämän kuninkaan omasta voimasta ja hänet muserretaan ilman ihmiskättä. Ymmärrämme, että kyse on jostakin meitä suuremmasta asiasta, joka meille on kuitenkin Raamatussa ilmoitettu. Toisekseen sanoisin, että elämme lopun aikaa ja ahdistuksen aikaa, sitä en tiedä onko tämä sen suuren ahdistuksen alkua tai aikaa, joka tapahtuu juuri ennen Kristuksen paluuta. Mikäli tämä toinen sarvi on Isis niin tulemme näkemään lännestä tulevan voiman, joka tuhoaa tuon hirveyksiä tekevän järjestön. Danielin kirjan sanatarkka ilmoitus olisi, että kyseessä olisi Kreikka, josta tuo pelastus tulee, mutta kyseessä voi olla myös hengellinen Jaavan, sillä Daniel ei mm. tiennyt EU:n tai USA:n olemassaolosta. Raamattu myös toisaalla antaa meidän ymmärtää Rooman valtakunnan noususta lopunaikana, joka on osittain EU:n alueella.


Koska Danielin näyssä Jaavan jaetaan neljään osaan, voi kyseessä olla esimerkiksi EU:n jakautuminen neljään osaan, joista yhdestä nousisi Rooman valtakunta. Tässä maailman tilanteessa en pitäisi tuota ollenkaan mahdottomana ajatuksena. Kaikki tullaan ravistelemaan Hepr.12:25-29 mukaan, ja monet asiat tulevat muuttumaan nopealla tahdilla. Tapahtui mitä hyvänsä näiden asioiden tiimoilta, suurin kysymykseni minulle aina nähdessäni merkittävän unen tai Herran äänen tälläiseen asiaan on, että mitä tämä merkitsee minulle, seurakunnalle tai Suomelle. Haluan saada asiaan ymmärryksen ja viisauden toimia oikein. Rohkaista tai varoittaa ketä asia ehkä koskee, sinulle joka luet tätä tämä voi olla toinen edellä mainituista.

Valmisetellessani tätä kirjoitusta koin Herran johdatusta Jeremian kirjan lukuun 6:1-8.

Paetkaa, benjaminilaiset, Jerusalemista, puhaltakaa soofar-torveen Tekoassa ja nostakaa merkki Beet-Keremin kohdalle; sillä pohjoisesta nousee onnettomuus ja suuri hävitys. Tuon kauniin ja hemmotellun tytär Siionin minä hävitän. Hänen luokseen tulee laumoineen paimenia, jotka pystyttävät telttansa kaikkialle hänen ympärilleen ja laiduntavat kukin kohdaltaan. Julistakaa Siionia vastaan pyhä sota. ”Nouskaa, lähtekää liikkeelle puolenpäivän aikaan! Voi meitä, sillä päivä kääntyy laskuun ja illan varjot pitenevät! Nouskaa, lähtekäämme sitten yöllä ja hävittäkäämme sen palatsit. Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kaatakaa puita ja luokaa piiritysvalli Jerusalemia vastaan. Se on kaupunki, jota on rangaistava; se on kokonaan sortoa täynnä. Niinkuin kaivo pitää vetensä raikkaana, niin sekin pitää pahuutensa tuoreena. Sieltä kuuluu väkivallan ja sorron ääni, kipu ja haavat ovat aina edessäni. Ota kuritus opiksesi, Jerusalem, ettei sieluni vieraantuisi sinusta enkä tekisi sinua autioksi, asumattomaksi maaksi. (Raamattu Kansalle)

Monesti olen huomannut, kun Jumala alkaa puhua jostakin asiasta hän antaa ensin maallisen esimerkin, jota pidän tässä tapauksessa Isistä, sen nousua AlQaidan jäännöksestä ja tulevaa tuhoa. Minun elämässäni tällä asialla kuitenkin on ainakin toistaiseksi vain uutisarvo ja -merkitys. Se ei vaikuta minun elämääni sen kummemmin. Mitä tämä tarkoittaa hengellisesti minulle ja muille suomalaisille. Uskon, että on kyse hengellisestä voimasta, joka nousee täynnä röyhkeyttä ja kuten Jeremia sanoi, että se on täynnä sortoa. Jeremialla oli sana Jerusalemia vastaan, joka on Jumalan valittu kaupunki, tarkoittaisiko tämä tänäpäivänä seurakuntien tai vastaavien johtajistoa, sillä seurakunta on Jumalan valittu.

"Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa”. Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? (Hepr.12:5-7)

Sortamista kuvaavat mm. seuraavat sanat:
Hallita tai kohdella epäoikeudenmukaisesti tai toista puoleellisesti
Ahdistaa, alistaa, painostaa, simputtaa… ikeen alla pitämistä.

Sortaminen on eräänlaista vainoa. Se on hyväksikäyttöä ja hallintaa. Esimerkiksi sorretusta kansasta otetaan kaikki hyöty irti, mutta sille ei anneta mitään takaisin, kuten egyptiläiset sorsivat Israelin kansalaisia. Egyptin loisto rakennettiin Israelilaisten selkänahoista, toisin sanoen Israelilaiset tekivät työn ja Egyptiläiset nauttivat sen hedelmistä.

Vielä on toivoa, mutta pahoin pelkään, että maassamme on nousemassa hengellinen voima, joka käyttää hyväksi ja sortaa hyvätahtoisia uskon sisaria ja veljiä. Tälläisessä toiminnassa ei ole siunausta, sillä sen lähtökohta ei ole rakkaus, koska rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa! Se on itsekäs oman edun tavoittelija, se ei ole tehnyt parannusta ja se pitää pahuutensa tuoreena jatkaen epäoikeudenmukaista toimintaansa aiheuttaen kärsimystä ja kipua. Toivoisin, että asia olisi toisin ja jos ei ole, niin tapahtuisi parannuksen teko ja asiat voisivat muuttua. Jos sinä olet hengellinen johtaja, jolle on esimerkiksi vastaavista asioista matkan varrella huomauteltu, nyt on viimeinen hetki tehdä parannus ja muuttaa tapasi! Nousun huuma voi näyttää ja tuntua hyvältä, jopa oikealta, mutta jos perustasi ei ole kunnossa, kaiken kaatuminen on yksin kovasydämisyytesi syytä. Älä loukkaannu vaan tee parannus!

Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; 
sillä tämä on laki ja profeetat. (Matt.7:12)

Ota kuritus opiksesi, Jerusalem, ettei sieluni vieraantuisi sinusta enkä tekisi sinua autioksi, asumattomaksi maaksi. (Raamattu Kansalle, Jer.6:8)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti